Livet i kappsäck

Livet i kappsäck börjar gå mot sitt slut och snart har fyra fantastiska veckor passerat. Att få göra denna resa känns prioriterat, särskilt Fiji som redan känns länge sedan nu när vi gör en helt annan typ av resa och får nya upplevelser hela tiden. Trots att jag verkligen älskar att resa omkring så som vi gör är det ändå lite slitsamt. Vi har under denna resa haft tolv olika boenden och den längsta tiden var hela fem nätter på Paradise Cove på Yasawa Islands som var ett riktigt paradis. Förutom dessa boenden har vi även hunnit bytt rum ett flertal gånger, vilket inneburit en hel del packande och bärande fram och tillbaka.

Ett par incidenter har vi drabbats av på några av de hotell vi bott på, det blir inte alltid som man tänkt. Ibland blir det man tror ska vara det bästa faktiskt inte alls så bra och det man tror ska vara det sämsta kan bli riktigt bra. Ofta ordnar problemen upp sig utan något större krångel och står man på sig lite gör personalen på hotellen för det mesta sitt bästa för att lösa det som kan dyka upp.

Det värsta vi drabbats av var faktiskt kackerlackor på det finaste och dyraste av våra boenden, där vi till och med blev uppgraderade till ett helt nytt boende för enbart vuxna och vi var de första som bodde i de nya bungalowerna. Sent på kvällen då vi satt och njöt på vår terass såg vi några större kryp som smög omkring på golvet, jovisst var det kackerlackor och vi beslöt oss istället för att gå in och sätta oss i vår trevliga helt nya soffgrupp med massor av mysiga kuddar och märkte till vår förskräckelse att det faktiskt bodde en hel del kackerlackor här. Vi kontaktade genast receptionen och fick byta bungalow men såg att det låg en och annan död ihjälsprutad kackerlacka även här. Alltså det fanns en spray i badrummet som anvädes för att ta död på insekter. Följande morgon måste vi byta bungalow igen i samma område eftersom vi fått fel bungalow då vi i virrvarret hade fått bytt så sent. Nåväl nu gick det ändå bra att leva tillsammans med ännu en kackerlacka som vi lyckades ta livet av själva, men det kändes trots att det var kliniskt rent, ganska olustigt att de små otäckingarna levde så nära oss. Vi var förstås extremt noga med att hålla allt vårt bagage stängt så att vi inte skulle få med oss odjuren hem.Vi kontaktade även booking.com för att höra vad en rimlig ersättning kunde vara, men det tog hela tre veckor för att som goodwill få 25 euro samt att hotellet drog av åtta procent av vistelsens totala kostnad.

Ute på vårt första boende i Yasawa var det inte alls den materiella lyxen utan ett helt annat boende i vår fina strandvilla, där vinden från havet ven genom hela huset, det var lyx i det unika. Detta var resans absoluta höjdpunkt och så nära en Robinson ö man komma, men som var betydligt billigare än andra hyfsade boenden i Yasawa och som jag var mest osäker på. Under hela Fijivistelsen hade vi fyra olika boenden som var dyra men ändå prisvärda.
I USA har vi haft en blandad typ av boende, vi har bott på billigare motell utmed vägen som varit riktigt bra. Stora rum, kylskåp, gratis parkering, frukost och internet, dessa boenden har passat bra för en natt och då vi kommit sent och åkt tidigt är inte utsikten det viktigaste utan det ska kännas rent och fräscht.

I Seattle bytte vi rum direkt då vi förvisso hamnade högt upp men med usel utsikt över tråkiga tak med fläktar. I receptionen gav de oss utan problem ett nytt rum med både stadsutsikt och som var större, helt utan kostnad. Nu var Seattlehotellet inte direkt billigt men med sitt perfekta läge mitt i centrum väl värt pengarna.

Nu är vi i trevliga Laguna Beach i Kalifornien strax söder om Los Angeles och som blir resans sista mål. Vi skippade Santa Monica för att dels slippa att förlora en massa tid i köer för att ta oss till norra Los Angeles och sen trivs vi riktigt bra här i Laguna. Här finns en härlig riktigt stor sandstrand, orten myllrar av liv då det är fullt av konstgallerier, restauranger och en gratisbuss som om man har tur kan åka med, ja den är visserligen gratis men verkar inte ha någon speciell tidtabell.

Här i Laguna blev lite samma sak igen, då jag inte var så nogräknad när jag bokade hotell för två nätter, tidigt i våras på ett motelliknande hotell alldeles utmed havet men med lite halvdana recensioner på både Tripadviser och Booking. Priset var betydligt billigare än det mera populära grannhotellet som jag helst ville boka men kände att det skulle bli väl dyrt och då det fanns ett billigare alternativ kunde det nog gå bra ändå. Men när vi avbokade Santa Monica tyckte jag dock att vi kunde slå till och boka in våra två sista nätter på vackra Hotell Capri Laguna och som är som ett litet Italien i miniatyr.

Nu visade det sig att för halva priset på det lite sämre motellhotellet, bodde vi väldigt bra med stor balkong och kunde somna till havets vågor helt utan störande aircondition. Igår när vi anlände till vårt sista boende för denna resa konstaterade att vi visst hade havsutsikt, balkong, och även andra faciliteter  som strandstolar, parasoll och frukost inte kunde sova med öppen dörr då säkerheten inte kändes okej med ingång för andra hotellgäster precis utanför balkongen.

Vi var tvungna att stänga balkongdörren och köra en högljudd ac som dånade natten igenom. Såklart var vi vid midnatt ner och klagade, men den stackars nattportiern hade inga möjligheter att flytta på oss så sent. Nu på morgonen lyckades vi få ett mycket bättre rum med perfekt läge, så det var bara att packa ihop våra väskor igen och ja livet i kappsäck är slitigt men härligt.