Båtluffa i Yasawa Islands


Att båtluffa på Yasawa Islands är ett smidigt sätt att ta sig runt alla fina öar strax utanför Fiji. Jag läste någonstans att man ska lämna huvudön Fiji så fort som möjligt och hoppa på en färja för att komma ut i Fijis vackra övärld. Detta ville givetvis vi pröva och efter en del sökning hittade jag den färja som kunde ta oss ut till öarna.
När jag var säker på att det fanns ett sätt för oss att ta sig ut till de olika öarna där alla de fina resorterna finns, bokade jag två olika boenden. Ganska snart fick jag kontakt med receptionen på ett av hotellen och de hjälpte mig att boka färja till vår första ö, de tyckte att det var bäst att boka eftersom de har högsäsong nu. Fiji ligger ju inte långt från Australien och australienarna har Fiji som en ganska vanlig semesterort.


När vi väl var ombord på Yasawa Flyer med tung packning och allt, ja vi är ju tvungna att ha allt med, alltså ingen backpacking  för oss, var det bara att njuta av den fantastiska ö-värld som Yasawa erbjuder. Mycket folk, av alla sorter, trodde kanske vi skulle vara bland de äldre, men här finns alla åldrar representerade, även om det är en hel del ungdomar som backpackar. 
När jag bokade resort hade jag inte riktigt koll på hur lång båtresan var, men då vi checkade in fick vi en karta på alla destinationer och förstod att det skulle bli en lång dag på havet. Vår första resort låg vid sista "hållplats", så långt norrut man kan komma med färjan, här vänder båten och kör samma vända tillbaka.



Färjan stannade på ett tjugotal platser och priset blev dyrare ju längre färden var. Vi betalade ca 700 kronor per person/ enkel för den längsta trippen. Man kan även köpa ett Bula-pass, vilket innebär att man kan åka mellan öarna för samma pris under tre dagar. 
I god tid innan avstigning får man peka ut sitt bagage och när man anländer sin destination väntar småbåtar för att ta passagerna i land. Vi var bara tre passagerare till vår resort, kanske inte så konstigt då resorten är helt unik med bara möjlighet för sex par att bo. Känslan av att vara på en Robinsonö var verkligen stor. 



Efter tre nätter var vi tvungna att lämna detta paradis och samma procedur väntade som när vi anlände fast nu blev det istället avtackningscermoni. Personalen sjöng sånger och gav oss blomsterkransar, ja det kändes som vi känt varandra hela livet. 
När jag bokade resort var det otroligt svårt att veta vilket som var bäst och hur länge man skulle stanna på varje. Jag var lite rädd för att vårt första stopp inte skulle vara bra, det fanns inga svenska referenser på varken Tripadviser eller Booking, men för andra nationaliteter låg resorten på hög ranking så det fick bli som det blir, tänkte jag. Jag hade inte behövt oroat mig då det visade sig vara helt fantastiskt.
Yasawa Flyer anländer vid 14-tiden, vi steg ombordoch begav oss ca en och en halv timme söderut. Vi kunde köpa biljetter på färjan och denna lite kortare resa kostade oss ca 180 kronor enkel för två personer. 


På torsdagseftermiddagen anlände vi en ny ö, där resorten Paradiset Cove ligger. Detta är en helt annan typ av boende, med många fler bungalower, exklusivt och inte alls ett lika genuint paradis som vårt första boende. Något mindre blåsigt har vi här och det känns varmare i vattnet, det finns flera pooler och två restauranger med fantastisk mat om än något modern för min smak, vInet är dyrare men godare.



På Paradiset Cove är det betydligt mer livat, men ändå lugnt. Ön är inte så stor så det blir mindre yta till fler gäster. Många tar sjöflygplan istället för färjan vilket säkert inte är billigt, men nog varit en härlig upplevelse.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livet i kappsäck

Roadtrip: Las Vegas till Laguna Beach Los Angeles

Roadtrip: Seattle till Las Vegas