HWY 1 San Francisco till Carmel - by - the - Sea!


Vi lämnar hotellet på Lombard Street och konstaterar att inte en endaste bil är på väg uppför gatan för att köra den nedför på en av de krokigaste gatorna i världen. Helt ensamna fast klockan snart är nio på morgonen, ja just ja, det är ju den fjärde juli idag "The Independence Day", riktigt helgdag. Bara att köra dit och slippa den gigantiska kön som vi sett tidigare under helgen, då det kanske var väntetid på mer än en timme för att få köra den åtråvärda slingan nedför Lombard Street.




Inte lika lätt att ta bilder körandes som att gå denna krokgata i stark lutning nedför. När vi lämnar San Francisco kör vi nästan ensamna genom innerstaden vilket skulle ha tagit betydligt längre tid än om det hade varit  en "vanlig" dag.
I år ville vi gärna köra HWY 1 ända från San Francisco, den tar lite längre tid men det är den absolut värd eftersom vägen tidvis är mycket vacker när dimmolnen äntligen ger vika. 


Dagens destination är Carmel by the Sea, inte alls långt från San Francisco, men då jag verkligen läst på ordentligt för sevärdheter i området visste jag precis vad jag ville se. För två år sedan stannade vi till I Carmel för att leta lunch, jag blev så förtjust i stället och när jag senare såg att man kan köra från staden Monterey på en "17-mile drive" planerade jag självklart in denna biltur för dagens roadtrip. 


Om man kommer norrifrån utgår "17- Mile Drive" från den fina kuststaden Monterey och kostar 10 dollar att köra. Längs vägen kan man stanna till och njuta av havet, växtliv och Del Monte Forest. 
Vi stannar flera gånger utmed de markerade utsiktvyerna där det finns parkeringsmöjligheter, men om vi ska vara riktigt ärliga är det inte så häftigt som vi kanske trott, kanske börjar bi bli lite bortskämda.




Vi kör sträckan och hamnar i en av utfarterna Carmel där vi ska stanna för natten. Carmel by the Sea är en riktigt mysig liten ort med låga korsvirkeshus men väldigt mycket turister.








Väl framme tar vi på oss gympaskorna igen och tar oss ner till havet, ganska kallt ät det nog i vattnet men beachen är full av människor som firar sin "Independence Day".



Kommentarer

  1. Intressant att ta del av er USA-resa! Jag skulle själv vilja besöka San Francisco, det står på min bucket list. Har hittills "bara" varit i Las Vegas och många gånger i New York. Vackra bilder!

    SvaraRadera
  2. Hej och vad kul att du tittade in hos mig. Det har varit en helt fantastisk resa som förstås inspirerar till ännu fler resor i USA. Stort tack för alla fina tips och mycket bra information om New York, vi har verkligen haft stor nytta av den då vi var i där både 2014 och 2015.
    Christina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Livet i kappsäck

Roadtrip: Las Vegas till Laguna Beach Los Angeles

Roadtrip: Seattle till Las Vegas